An English rhyme, pacynki z kubeczków, teatrzyk i zabawy ruchowe

Oto kilka sprawdzonych przez moich młodych testerów zabaw zbudowanych wokół angielskiej rymowanki Jumping Puddles (an English rhyme – o babci i wnuczce, które chcą razem skakać po kałużach). Nauczyciele mogą wykorzystać je jako gotowy scenariusz zajęć języka angielskiego w przedszkolu lub początkowych klasach szkoły podstawowej. Rodzice mogą skorzystać z nich w domu podczas zabawy z maluchami. Wszystko w oparciu o podejście multisensoryczne – aby nauka języka angielskiego była dla dziecka okazją do wszechstronnego rozwoju i świetnej zabawy.

English rhymes magic

Uwielbiam słuchać, jak najmniejsze z najmniejszych maluchy ni stąd ni zowąd przytaczają niemal całe piosenki lub rymowanki po angielsku, zupełnie nieświadome, że posługują się językiem obcym. Otwieram wówczas szeroko oczy (nie przyznam się, że i buzię, bo nie wypada) i podziwiam to misterium, jakim jest proces nauki języka. A dzieci uczą się szybko, tym szybciej, im więcej mogą słuchać rytmicznych piosenek, rymowanek i wierszyków (rhymes). A przy tym bawić się w ich odgrywanie. I ja dziś o tym właśnie! O odgrywaniu bajek – rymowanek, czyli połączeniu magicznych właściwości rymów i zabawy w teatr.  Mówcie, co chcecie, ale moje maluchy, gdy tylko padnie hasło theatre show, siadają na pufach i czekają na pokaz jak zaczarowane 😉 a potem chcą być aktorami.
Więcej o tym, jak rymowanki pomagają dzieciom uczyć się języków przeczytasz w tekście Counting out rhymes – rymowanki i wyliczanki. Listening na angielskim w przedszkolu.



Tworząc materiały do druku korzystam z darmowych grafik dostępnych na portalach: https://pixabay.com oraz https://www.freepik.comKorzystam także z darmowych programów do tworzenia i obróbki grafik: inkscape | gimp | canva


Let’s start!

1. Making puppets for the rhyme

Przygotowanie pacynek

Najfajniej jest wtedy, gdy każdy ma własną pacynkę do zabawy w teatr, prawda? No to do roboty. To ważne, by dzieci same przygotowały bohaterów swojego teatrzyku – będzie to duża motywacja do używania języka obcego 😉 Poza tym, takie twórcze działanie jest doskonałą okazją do przyjemnego wprowadzenia i utrwalenia słownictwa.


Co nieco o rytuałach Hello! Routines znajdziesz tu: *click*


 

Angielski dla dzieci pacynki
Angielski dla dzieci pacynki

2. Making puppets and small talk

Przygotuj wcześniej modelowe kukiełki lub pacynki, które chcesz wykonać z dziećmi. Warunek: ich wykonanie musi być proste i szybkie – najważniejszy punkt programu to przecież zabawa w teatrzyk, a nie robienie pacynek. Wystarczy więc przykleić do kubeczków wycięte z papieru części ciała (Body parts – click) – i voila! W wersji podstawowej wystarczą oczywiście oczy, nos i usta. Jeśli nie mamy ramion dla pacynki, nasze palce mogą z powodzeniem je udawać.

Przedstaw dzieciom swoją przykładową kukiełkę lub pacynkę – niech przywita się z nimi i wciągnie w small talk (Hi, I’m Grandma! How are you today? Do you want to play? Would you like to make your own grandma, one like me?).

Najważniejsza sprawa to dbanie o to, by dzieci chciały wykazać się językowo 😉 przy drobnej zachęcie maluchy szybko orientują się, że angielskie słowa mają magiczną moc, i gdy się ich używa pyszna zabawa jest murowana. Podczas tworzenia kukiełek i pacynek mamy świetną okazję do utrwalania nazw części ciała i cech wyglądu (Who wants to play with puppets? I do! Say: Can I have a cup? OK. What is your puppet missing? Two eyes and a nose, of course… Say: Can I have eyes for my puppet? Now, stick the eyes to the cup, like this).

Let’s learn!

3. Puppets’ talk – zabawa komunikacyjna z pacynkami

Kiedy kukiełki lub pacynki są gotowe można odśpiewać z nimi piosenkę na powitanie i przeprowadzić w kółeczku zabawę komunikacyjną (How are you today? What’s the weather like today? Do you like…?) – ważne, by dzieci miały okazję zarówno zadawać pytania, jak i odpowiadać na nie. Jeśli jest nas dużo 😉 zazwyczaj radzę sobie przeprowadzając sesję pytanie-odpowiedź chórem (pomocna w unikaniu zniecierpliwienia jest zabawa rytmem, intonacją i barwą głosu – wówczas maluchy koncentrują się na dłużej i nieświadomie rozwijają sprawność komunikacyjną).

4. Hungry puppets

To prosta zabawa, dzięki której dzieci utrwalają potrzebne nam słownictwo jednocześnie baaardzo dobrze się bawiąc.

Materiały: sznurek / skakanka, kubeczkowe pacynki, małe obrazki (mini flashcards) lub karty wyrazowe (wordcards) z dowolnego zakresu słownictwa, opcjonalnie – drobne przedmioty, które można przykryć kubeczkiem. Możecie wykorzystać karty obrazkowe i wyrazowe do druku Jumping Puddles (flashcards, wordcards).

Rozłóżcie na dywanie obrazki lub drobne przedmioty i zaznaczcie linię, której nie będzie wolno przekroczyć (np. za pomocą skakanki albo sznurka).

Zadaniem dzieci jest “zjadać” (nakrywać) pacynkami tylko te obrazki, których nazwy wypowiesz, ale! Nie wolno im przejść poza wcześniej wyznaczoną linię. Ja zazwyczaj mówię, że przyklejamy kolana (albo pupy 🙂 ) do podłogi, działa to na dziecięcą wyobraźnię (Don’t cross the line! Stick your knees / bums to the floor, like this, OK?).

*Warianty: możecie pobawić się z elementami rywalizacji, np. kto szybciej “zje” większą liczbę obrazków, albo podzielić się na drużyny, które kolejno “pożerają” obrazki na czas (wówczas można zabrać “zjedzone” obrazki dla swojej drużyny).

5. Puppet show time! English rhymes – fun ideas

Materiały: kubeczkowe pacynki, części garderoby wycięte z papieru, karty obrazkowe lub wyrazowe, folia.

Odtwórz rymowankę (np. Jumping Puddlesi:

⇒ odgrywajcie razem jej treść (we właściwych momentach przykładajcie odpowiednie części ubrań do pacynek);

⇒ przyklejcie wcześniej po jednej części stroju na każdą kubeczkową pacynkę (Put on your raincoat!) i układajcie pacynki we właściwej kolejności słyszanej w rymowance;

⇒ skaczcie pacynkami po właściwych obrazkach / kartach wyrazowych przykrytych folią, symbolizującą kałuże.

.

Więcej pomysłów na kubeczki

Kubeczkowe pacynki można wykorzystać jeszcze na wiele sposobów, ale niektórych poniższych zabaw mogą nie przetrwać 🙂 upewnijcie się więc, że żywot pacynek dobiegł już końca i nikomu nie będzie przykro jeśli jakaś część ciała przypadkiem się odklei… 😉 A więc możecie:

⇒ układać wieżę z kart obrazkowych lub wyrazowych – dokładniejszy opis znajduje się np. na niezawodnym Head Full of Ideas;

⇒ bawić się w kręgle: stawiamy po trzy kubki (na zasadzie piramidy) na każdej karcie obrazkowej lub wyrazowej, a dzieci starają się trafić w te karty, które wymienimy;

⇒ gra w golfa – zasady podobne do gry w kręgle, tyle tylko, że kubeczki leżą na boku (najlepiej przymocować je masą mocującą typu BluTack lub przykleić taśmą, żeby nie wędrowały), a do zabawy potrzeba jeszcze piłeczek i kijaszków 😉

⇒ gra w trzy kubki: tu potrzebne będą drobne przedmioty, które nie wypadną z kubków podczas przesuwania po dywanie (np figurki zwierzątek, plastikowe owoce/warzywa). Umieszczamy dany(e) przedmiot(y) pod kubkiem (kubkami), zamieniamy je miejscami, wypowiadając formułę (np. Abracadabra, abracadee, where is the … ? Find it, please!).

⇒ inną, bardzo pomysłową wersję tej gry znalazłam na cudownym Londonopoly – tu oznaczamy kubki wyrazami (można je oczywiście postawić po prostu na kartach obrazkowych), dzieci zamykają oczy, a gdy je otworzą zgadują gdzie ukrył się np. obrazek lub drobny przedmiot.


Jeśli uważasz, że informacje zawarte w tym artykule są wartościowe, podziel się nimi ze światem! Możesz korzystać z udostępnionych tu materiałów graficznych oraz audio – pamiętaj tylko, by podać ich źródło (nazwę portalu Angielskie Bajanie oraz link prowadzący do strony). Z góry dziękuję Ci za docenienie mojej pracy 🙂

Jeśli interesuje Cię holistyczna i multisensoryczna nauka angielskiego dla dzieci, zapraszam Cię do polubienia fejsbukowego profilu AB oraz dołączenia do grupy Angielskie Bajanie – metodyka nauczania dzieci języków obcych.

Na skróty

Listening

Działaj na zmysły: listening.

Niniejszy post jest częścią cyklu Działaj na zmysły, w którym staram się przybliżyć korzyści, jakie niesie ze sobą multisensoryczne podejście do nauczania języków obcych – (nie tylko) w najmłodszych grupach wiekowych. Pierwsza część cyklu ‘przygląda się’ słuchowemu kanałowi sensorycznemu, ponieważ w moim odczuciu aktywizacja tej modalności w nauce języków obcych bywa odbierana jako szczególne wyzwanie. Bardzo często zdarza mi się słyszeć od moich młodszych i starszych uczniów, że nie lubią ćwiczeń rozwijających sprawność rozumienia ze słuchu (listening skills). Dlaczego? “Bo ja nic nie rozumiem”, “Oni mówią za szybko”, “Mówią inaczej niż się pisze”. Myślę, że wiele wyzwań związanych z rozumieniem ze słuchu byłoby łatwiej ugryźć, gdyby w szkole podstawowej listening był nadal świetną zabawą – tak jak to zwykle ma miejsce na zajęciach w przedszkolu. Dlatego dzielę się moimi pomysłami na zajęcia, które rozwijają modalność słuchową, a jednocześnie – zarażają miłością do brzmienia języka angielskiego.

One thought on “Działaj na zmysły ♪ An English rhyme ♪ Ekspresowe pacynki kubeczkowe”

Leave a Reply

Angielskie Bajanie