Angielski dla dzieci w przedszkolu
Język angielski dla dzieci w przedszkolu to już reguła. Znajomość języków obcych od dawna jest koniecznością, coraz rzadziej więc podważa się zasadność nauczania małych dzieci języków obcych. Zdarza się jednak, że rodzice wątpią w sens tej nauki, ze względu na fakt, że dziecko nie używa słów, których uczy się podczas zajęć i niechętnie demonstruje nabyte umiejętności. Łatwo zatem pomyśleć, że nauka angielskiego w przedszkolu jest nonsensem, modą, wymysłem… A jednak, coraz częściej przeprowadzane w ostatnim czasie badania wskazują jednoznacznie, że nauczanie dzieci języków jest możliwe, a nawet pożądane. Co więcej, nauka ta może przynosić niesamowite efekty. Istnieje tylko jeden warunek – trzeba pamiętać, że dzieci uczą się zupełnie inaczej niż starsza młodzież i osoby dorosłe.
A zatem – kiedy dzieci tak naprawdę uczą się angielskiego w przedszkolu?
Tajemnica nauczania angielskiego dzieci w przedszkolu
Kluczem jest dostosowanie sposobów przekazywania wiedzy i kompetencji do wieku i potrzeb dziecka. Czy to oczywista oczywistość? Możliwe, nie jest to jednak takie proste. Ludzie w każdej grupie wiekowej uczą się inaczej i charakteryzują się innymi cechami. Jakby tego było mało, każde dziecko jest indywidualnością, rozwija się w innym tempie, a kilka miesięcy różnicy pomiędzy dwojgiem maluchów może oznaczać, że jedno z nich już biega, skacze i mogłoby chodzić na zajęcia z akrobatyki, a drugie nie czuje się zbyt pewnie nawet podczas zabaw w kole… Jakby tego było mało, każde dziecko ma indywidualne cechy, predyspozycje i talenty, które powodują, że jeden osobnik może w skupieniu bawić się klockami przez kwadrans, a drugi za nic nie usiedzi na miejscu dłużej niż trzydzieści sekund. I co teraz? Zacznijmy od początku – podstawą przekazania jakiejkolwiek wiedzy drugiej osobie jest świadomość, kim ona jest. Kolejnym krokiem w pracy z konkretnym człowiekiem (Zosią, Stasiem, Eweliną…) jest uważna obserwacja kim on / ona jest i co najlepiej pomaga jej / jemu zapamiętać nowe słowa i struktury językowe. Wiadomo, prawda?… 🙂 Niby wiadomo, ale! Rozbiegane dzieci, z których każde ma inny pomysł na fajne spędzenie czasu, nie zwrócą na ciebie uwagi tylko dlatego, że jesteś nauczycielem. To nie dorośli, którzy ziewną dyskretnie i nigdy nie powiedzą: Ale pani jest nudna!
Kiedy trzy- i czterolatki najlepiej uczą się języka angielskiego?
Maluchy:
-
Najlepiej zapamiętują wiedzę nabywaną poprzez doświadczenia wywołujące emocje oraz aktywizujące zmysły,
-
Wykazują wysoki poziom motywacji podczas: zabaw muzycznych i ruchowych.
-
Uwielbiają powtarzać piosenki i rymowanki – ważne, by było rytmicznie i się rymowało!
-
Lubią oglądać obrazki i ilustracje nie zawierające zbyt wielu szczegółów.
-
Czują się ważne, gdy mogą spełnić prośbę kogoś dorosłego.
-
Uwielbiają powtarzalność – tę samą strukturę, znajome rytuały, słowem – lubią wiedzieć, czego się spodziewać.
-
Uwielbiają naśladować innych i bawić się w teatrzyk.
-
Często potrzebują odpoczynku i mają bardzo krótki czas koncentracji uwagi (ok 3 minuty).
-
Potrafią łapać większe przedmioty i manipulować nimi, ale nie poradzą sobie z drobnymi elementami.
Kiedy pięcio- i sześciolatki najlepiej uczą się języka angielskiego?
Starszaki:
-
Najlepiej zapamiętują wiedzę nabywaną poprzez doświadczenia wywołujące emocje oraz aktywizujące zmysły.
-
Uwielbiają zabawy muzyczne i ruchowe.
-
Dobrze odnajdują się w grach wymagających współdziałania.
-
Uwielbiają zabawy z elementami dramy, pantomimę, zabawy tematyczne (np. w dom, w sklep).
-
Dobrze radzą sobie z drobnymi przedmiotami, można więc śmiało układać z nimi puzzle, bawić się w segregowanie małych elementów, dopasowywanie niewielkich fragmentów.
-
Uwielbiają śpiewać piosenki i rymowanki, a także ilustrować ruchem ich treść – ważne, by było rytmicznie i się rymowało!
-
Lubią oglądać obrazki i ilustracje zawierające więcej szczegółów.
-
Czują się ważne, gdy asystują dorosłym w wykonywaniu różnych zadań.
-
Cenią powtarzalność – strukturę.
-
Mają nieco dłuższy czas koncentracji uwagi (ok. 5 minut), ale nadal potrzebują częstych zmian aktywności.
Oto “ściąga”, mój osobisty Dekalog nauczania angielskiego w przedszkolu:
1. Nie nauczaj! Baw się i nauczaj. Zabawa to medium, poprzez które dzieci zdobywają wiedzę i umiejętności.
2. Ruszaj się! Pięciolatki i sześciolatki mają ogromną potrzebę ruchu, a więc wszelkie ruchowe zabawy językowe są pewniakami.
3. Wykorzystuj piosenki, rymowanki, wierszyki – ważne, by miały odpowiedni zakres słownictwa, były rytmiczne, rymowały się i – ! – aby można było łatwo przedstawiać ich treść ruchem.
4. Wykorzystuj nagrania historyjek, bajki, opowiadaj wymyślone przez siebie historie – najpierw odgrywaj je za pomocą rekwizytów, potem angażuj dzieci.
5. Wszystko możesz zamienić w pomoc dydaktyczną! Karty obrazkowe, plakaty, pacynka – to fundament. Jednak jak głęboko zapadnie dzieciom w pamięć słownictwo, które ćwiczyły za pomocą prawdziwych akcesoriów kuchennych, podczas zabawy mąką, lub kąpiąc maskotki w wanience dla niemowląt? 😉
6. Pamiętaj o aktywizacji wszystkich zmysłów – zadbaj o to, by dzieci miały okazję stymulować większość kanałów percepcji (w ruchu, przez dotyk, wzrok, słuch, ale również węch i smak).
7. Nie odpuszczaj. Wszystkie te działania mają jeden cel – aktywną komunikację w języku obcym. Pokaż dzieciom, że używając języka angielskiego osiągną efekt, na którym im zależy (skłonią pacynkę do reakcji, wezmą udział w atrakcyjnej zabawie, dostaną ciastolinę, z której ulepią misia, itd.).
8. Zatnij się… to znaczy utrwalaj, utrwalaj, utrwalaj. Im więcej powtórzeń materiału z wykorzystaniem nowych zabaw i form, tym lepiej zapadnie on w pamięć Młodego Poligloty.
9. Pokaż, że to działa – wykorzystuj angielski w jak najbardziej naturalnym kontekście: jeśli dziecko czegoś chce (wyjść do toalety, zmienić miejsce, dostać coś, zapytać o coś) – pozwól mu osiągnąć cel tylko poprzez komunikację w języku angielskim.
10. Zachęcaj do codziennego słuchania angielskich nagrań (piosenek, rymowanek, historyjek, bajek) – tylko częsty kontakt z językiem przynosi widoczne postępy 🙂
Zabawy językowe dla przedszkolaków
Poniżej znajdziesz kilka pomysłów na aktywizowanie języka angielskiego w zabawach z dziećmi. Może masz więcej sposobów na skuteczną pracę z dziećmi w przedszkolu? Podziel się nimi w komentarzu albo TUTAJ.