Działaj na zmysły. Angielski: pogoda i ubrania do słuchania

Gwiazdą niniejszego wpisu jest nie piosenka, wierszyk czy rymowanka. Dziś trochę inne podejście do słuchania. Co proponuję na angielski? Pogoda i ubrania do słuchania, czyli wykorzystanie mojego autorskiego animowanego filmu z efektami dźwiękowymi w ramach tematu Weather&Clothes. Z profesjonalnych efektów dźwiękowych mogę korzystać dzięki studio nagrań Maxx Audio.

Działaj na zmysły: listening.

Ten post jest częścią cyklu Działaj na zmysły, w którym staram się przybliżyć korzyści, jakie niesie ze sobą multisensoryczne podejście do nauczania języków obcych – (nie tylko) w najmłodszych grupach wiekowych. Pierwsza część cyklu ‘przygląda się’ słuchowemu kanałowi sensorycznemu, ponieważ w moim odczuciu aktywizacja tej modalności w nauce języków obcych bywa odbierana jako szczególne wyzwanie. Bardzo często zdarza mi się słyszeć od moich młodszych i starszych uczniów, że nie lubią ćwiczeń rozwijających sprawność rozumienia ze słuchu (listening skills). Dlaczego? “Bo ja nic nie rozumiem”, “Oni mówią za szybko”, “Mówią inaczej niż się pisze”. Dlatego dzielę się moimi pomysłami na zajęcia, które rozwijają modalność słuchową, a jednocześnie – zarażają miłością do brzmienia języka angielskiego.

Listening with great (sound) effects.

Efekty dźwiękowe na angielskim dla dzieci.

Poniżej znajdziecie pięć sprawdzonych przez moich Małych Poliglotów gier i zabaw, które złożą się na gotowy scenariusz zajęć języka angielskiego w przedszkolu lub początkowych klasach szkoły podstawowej. Rodzice mogą też skorzystać z nich w domu podczas zabawy z maluchami. Scenariusz obejmuje tematykę Weather & Clothes (pogoda, ubrania) i skupia się przede wszystkim na modalności słuchowej (oczywiście w żadnym razie nie zaniedbuje pozostałych kanałów sensorycznych!). Znajdziecie w nim gotowe nagranie efektów dźwiękowych z animowanym filmem (angielski: pogoda), a także materiały do druku: karty obrazkowe , wyrazowe (angielski: pogoda i ubrania) i dwustronną układankę (angielski: pogoda i ubrania).

Potrzebne materiały

Te materiały do druku zostały stworzone z wykorzystaniem darmowych grafik dostępnych na portalach: https://pixabay.com oraz https://www.freepik.comKorzystam także z darmowych programów do tworzenia i obróbki grafik: inkscape | gimp | canva.


Let’s start!

1. Warm-up. Rozgrzewka językowa.

Hello!

Odtwórz piosenkę na powitanie i zaśpiewaj ją z dziećmi lub wykonaj inny rytuał powitalny (zaintonuj powitalną rymowankę, zrób rundkę powitalną w kółeczku, zapytaj, kto ma dziś urodziny, a jeśli dzieci umieją już nazywać warunki pogodowe – zapytaj jaka jest dziś pogoda).

2. Vocabulary presentation – wprowadzenie słownictwa

Listen to the weather

Wprowadzenie słownictwa za pomocą kart obrazkowych to świetny i bardzo popularny sposób na prezentację nowych słówek. Niemniej, mimo, że uwielbiam zabawy z kartami obrazkowymi, czasem wolę wykorzystać inne sposoby na nowe słówka: pokazuję dzieciom realia (prawdziwe przedmioty), rysuję, ilustruję na sobie, obrazuję ruchem, lub… pokazuję filmik umożliwiający zabawę interaktywną.

Temat “pogodowy” daje nam w tym zakresie ogromne możliwości, ponieważ możemy oddziaływać na dzieci zarówno za pomocą dźwięków, jak i innych doznań zmysłowych.

Materiały:

Filmik What’s the Weather Like?

*pogodowe karty obrazkowe.

Odtwórz film i powtarzaj z dziećmi słowa i zwroty.

*Poproś dzieci, by umieściły karty w różnych miejscach lub rozdaj im je.

Odtwórz nagranie jeszcze raz, nazywaj warunki pogodowe, kiedy je usłyszysz i obrazuj je z dziećmi za pomocą wcześniej przećwiczonych gestów, *lub:

podchodź z dziećmi do właściwych kart, dotykaj ich, klep klapką na muchy, lub zachęć dzieci trzymające właściwe karty, by wykonały określoną czynność (podniosły karty w górę, wstały, usiadły, podskoczyły, wykonały obrót itd.).

Let’s learn!

3. Matching puzzle listening

Materiały: nagranie What’s the Weather Like?, dwustronna układanka Weather&Clothes Puzzle (wydrukuj dwustronnie i wytnij; można ją również zalaminować dla wielokrotnego użytku).

Basics

Forma tej dwustronnej układanki pozwala utrwalać słownictwo i struktury gramatyczne w różnych wariantach i konfiguracjach.

Rozdaj dzieciom fragmenty układanki i upewnij się, że umieszczą je na dywanie przed sobą obrazkami przedstawiającymi pogodę do góry. Odtwórz nagranie What’s the Weather Like? i przeprowadź ćwiczenie dwuetapowo:

a. kiedy dzieci usłyszą odgłos, zapytaj jaka jest pogoda: What’s the weather like (now)? What can you hear?,

b. dzieci szukają elementów układanki pasujących do odgłosu, by ułożyć odpowiedni obrazek (zatrzymaj nagranie jeśli potrzebują więcej czasu),

Extra activity

Kiedy wszystkie obrazki zostaną ułożone, możesz poćwiczyć zadawanie pytań i utrwalić nazwy ubrań:

a. powtórz z dziećmi jaka jest pogoda na kolejnych obrazkach,

b. po każdym przypomnieniu zapytaj, co ma na sobie dziecko przedstawione na odwrocie układanki (Right, it’s sunny. So, what is the girl / the boy wearing? Is he wearing a jacket? No! Is she wearing a T-shirt? Yes!).

Follow-up activity

Możesz dodatkowo utrwalić słownictwo i / lub zadawanie pytań w grze Guess who!:

a. wybierz jedną z postaci przedstawionych na kartach układanki i opisuj jej strój – zadaniem dzieci jest zgadnąć, o kim jest mowa (He/She is wearing gloves!); zaproś jedno z dzieci na swoje miejsce i bawcie się dalej,

b. poproś jedno z dzieci, by wybrało konkretną postać przedstawioną na jednej z kart i razem z całą grupą zgadujcie, kto to: Is she / he wearing a scarf?.

4. Listening: clothes races. Zabawa ruchowa 

To bardzo wdzięczna zabawa, ponieważ umożliwia wykorzystanie części garderoby, które należą do dzieci.

Materiały: ubrania odpowiednie do omawianych warunków pogodowych, nagranie What’s the weather like?

Kiedy dzieci usłyszą efekty dźwiękowe, mówią jaka jest pogoda, a następnie zakładają właściwe części garderoby.

Można wprowadzić element rywalizacji – w takiej wersji gry dzieci pracują w grupach, a liczba części garderoby jest ograniczona – wygrywa ten, kto pierwszy założy właściwy element stroju.

5. Listening, TPR, sensory learning – zabawa multisensoryczna

Materiały: Nagranie What’s the Weather Like?, realia (okulary przeciwsłoneczne, czapki, szaliki, kalosze, itd., parasol, zraszacz do kwiatów z wodą).

W tej wersji zabaw z pogodowymi efektami dźwiękowymi dzieci mają do dyspozycji realia potrzebne przy różnych warunkach pogodowych (okulary przeciwsłoneczne, czapki, szaliki, kalosze, itd.). Okulary można też przedstawić przykładając do oczu dłonie ułożone „w lornetki”. Ty dysponujesz parasolem i zraszaczem do kwiatów.

Kiedy dzieci usłyszą efekt dźwiękowy, odpowiednio nazywają warunki pogodowe, a następnie mają za zadanie wykorzystać odpowiedni przedmiot (założyć okulary, szalik).

Najważniejszy punkt programu to oczywiście moment, gdy przychodzi deszcz! Gdy tylko usłyszysz odgłos deszczu, chwyć za spryskiwacz do kwiatów i popryskaj dzieci delikatnie wodą, wołając: Uh-oh! What;s the weather like now? It’s raining! Where is my umbrella? Rozłóż szybko parasol – dzieci muszą śpieszyć się, by zdążyć się schować przed deszczem 😉 

Let’s wind down…

6. Group drawing dictation

Na koniec warto pozwolić dzieciom odpocząć podczas spokojnej zabawy skupiającej ich uwagę i dodatkowo utrwalającej wiedzę – dyktando rysunkowe to jedna z tych aktywności, które są bardzo uniwersalne.

Materiały: kartki, kredki.

Rozdaj dzieciom kartki i kredki (każde może rysować samodzielnie, ale możesz też wprowadzić element rywalizacji i dobrać je w kilka drużyn).

Narysuj na tablicy lub własnej kartce chłopca lub dziewczynkę i poproś – i poproś, by dzieci zrobiły to samo.

Zaproś do siebie jedno z dzieci, powiedz mu na ucho, co dziecko na rysunku ma na sobie i poproś, by ochotnik przekazał tę informację pozostałym osobom (He/She is wearing a scarf). Zapraszaj kolejne dzieci, by przekazywały wiadomość.

Dzieci dorysowują postaciom elementy stroju według instrukcji, a na koniec porównują swoje prace z Twoją, by sprawdzić, czy dobrze zrozumiały wszystkie informacje.

Next: Jumping Puddles – Story Rhyme. Odgrywanie rymowanej historyjki.

W kolejnym poście podzielę się sposobami na wykorzystanie rymowanej historyjki, której mała bohaterka bardzo chce poskakać po kałużach, ale coś krzyżuje jej plany. Już dziś możecie obejrzeć ją tutaj: Jumping Puddles. Zapraszam niedługo 🙂


Jeśli uważasz, że informacje zawarte w tym artykule są wartościowe, podziel się nimi ze światem! Możesz korzystać z udostępnionych tu materiałów graficznych oraz audio – pamiętaj tylko, by podać ich źródło (nazwę portalu Angielskie Bajanie oraz link prowadzący do strony). Z góry dziękuję Ci za docenienie mojej pracy 🙂

Na skróty

3 thoughts on “Angielski: pogoda i ubrania. Działaj na zmysły.”

Leave a Reply

Angielskie Bajanie