Wiosna, wiosna, wiosna, ejże ty!

Pogoda wcale nas nie rozpieszcza prawda? Niby za cztery dni wiosna, a ja wyglądając w tej chwili przez okno widzę zaspy śniegu… brr! Postanowiłam zatem konsekwentnie ignorować to co się dzieje za oknem i udawać, że jest ciepło, pięknie i wiosennie. 
Na poprawę humoru zapraszam wiosnę na swoje zajęcia i przypominam, że wszędzie otaczają nas kształty i figury, z których można wyczarować wiosenny klimat.

Listę potrzebnych materiałów oraz LINK DO POBRANIA znajdziesz na końcu wpisu.

Let’s start!

1. Wiosenne echo | The echo game

Na pewno znacie zabawę w echo! Sprawdza się fajnie z dziećmi w każdym wieku (szczególnie, gdy zachęcimy je, by echo bawiło się śmiesznymi głosami), wtedy, gdy jest ich dużo i mało 😉 Zatem: wydrukuj, zalaminuj (jeśli inwestujesz w trwałość) i wytnij karty mini flashcards i wordcards. Udawajcie, że jesteście na spacerze, przemierzacie las lub łąkę, aż tu nagle… Stop! Wyskakuje… no właśnie, co? Jedno z was pokazuje kartę, ktoś inny mówi, co się na niej znajduje. Dzieci grają rolę echa i powtarzają nazwę kilka razy: A flower! Flower… flower… (fl)ower…!

Co nieco o zabawach na początek znajdziesz tu: *click*


2. Can you see…?

Zabawa ruchowa, muzyczna, rytmiczna, rozwijająca spostrzegawczość

Aby poszlifować słownictwo, które będzie potrzebne za chwilę, zagrajcie w szukanie kształtów i figur geometrycznych. Do tego może przydać się rymowanka, którą przygotowałam na kanał YouTube Angielskiego Bajania (jest w całości autorska! – uwielbiam moją pracę między innymi dlatego, że umożliwia realizowanie się w tak wielu aspektach 🙂 ) W trakcie słuchania i oglądania rymowanki szukajcie kształtów w filmie i powtarzajcie słowa, bawiąc się i wygłupiając. Potem zagrajcie w odszukiwanie kształtów i figur wokół was, zadając sobie nawzajem pytania i odpowiadając: Can you see a square (a triangle / a circle…)? Yes, I can, it’s right here (there)! Warto zaangażować maluchy w zadawanie pytań, a gdy “przypadkiem” pomylicie się i wskażecie nie ten kształt, co trzeba, będzie zachwyt, śmiech, okazja do poprawienia dorosłego (!), a dzięki temu – słownictwo lepiej zapadnie w pamięć.

Let’s learn!

3. Secret Box – aktywizacja zmysłu dotyku

Pewnie nie muszę przedstawiać idei Secret Box – pudełka zagadek? 🙂 Co jest fajniejszego niż pudełko, które z jednej strony ma otwory na ręce, z przeciwnej natomiast – klapkę? Hmm… W każdym razie! Jedna osoba wkłada ręce przez otwory i bada znajdujący(e) się w niej przedmiot (y). Dzieci, które siedzą na przeciwko klapki widzą, co jest w pudełku i mają okazję podpowiadać (Hot… cold! Yes, this is it! No, no, no, try again!).

Co robić z Secret Box-em? Możesz:

  • wyciąć z tektury kształty i schować je w pudełku, a następnie poprosić dzieci, by kolejno poszukały kształtów, których nazwy wypowiesz,
  • dać dzieciom do wylosowania po jednej karcie wyrazowej i poprosić, by odnalazły swój kształt w pudełku, 
  • umieścić w pudełku przedmioty i poprosić dzieci, by odnalazły te w odpowiednich kształtach,
  • przygotować z dziećmi wcześniej masę solną, wyciąć z niej kształty za pomocą foremek, utwardzić w piekarniku i wykorzystać do zabawy w Secret Box.

Let’s wind down

Wiosna

4. Karty pracy – rozwijamy motorykę małą

Karty pracy możesz pobrać tutaj: Wiosenne kształty: karty pracy – Spring Shapes: worksheets. Poćwiczycie z nimi: nazywanie kształtów, rysowanie po śladzie, wycinanie i układanie wiosennego kwiatu z figur i kształtów.

5. Aktywizacja zmysłu węchu

Pobudzanie różnych zmysłów jest kluczowe w zapamiętywaniu. Niestety, rzadko mamy okazję aktywizować zmysł węchu, prawda? Wspaniałym pomysłem, który podpatrzyłam na zajęciach w zaprzyjaźnionej Lokomotywie <3, jest… wykorzystanie pasty do zębów! Wystarczy wydrukować szablon drzewa (CLICK) lub inną ilustrację na kontrastowym tle, zaopatrzyć się w pastę do zębów o zapachu kojarzącym się z wiosną (możemy użyć różnych smaków, zapachów, kolorów), pędzelki. Multisensoryczna zabawa gotowa.

Ważne tylko, by podczas malowania pastą motywować dzieci do utrwalania kluczowego słownictwa. A gdy skończą – do wąchania poszczególnych części obrazków (Smell the flowers, the petals, the leaves, the stem)!

6. Uniwersalna gra planszowa Kształty i figury

I w końcu – każdy pretekst jest dobry, by pograć w grę planszową. Ten uniwersalny szablon przygotowałam już dawno temu i… zapomniałam o nim! Drzemał sobie u mnie na dysku, aż w końcu stał się inspiracją do tego tekstu… Można ćwiczyć za jego pomocą dowolny zakres słownictwa i wymyślać własne zasady (bardzo jestem ciekawa Waszych pomysłów – z przyjemnością poczytam!). Moja wersja podstawowa: umieszczamy minikarty na polach ze znakiem zapytania, rzucamy kostką i przesuwamy pionki o odpowiednią liczbę pól. Kiedy pionek stanie na polu o określonym kształcie lub kolorze, bierzemy jedną z kart i mówimy, co przedstawia. Można też:

  • układać zdania,
  • zadawać pytania,
  • szukać danego kształtu / koloru / przedmiotu wokół siebie – wówczas angażujemy się również ruchowo w proces utrwalania wiedzy.

6. Sensoryczna zabawa z mąką

A jeśli chcecie w zabawie wyciszającej utrwalać angielskie słówka i stymulować kinestetycznie małych poliglotów – wystarczy… mąka! To oczywiście żadna nowość, ale przypomniało mi się ostatnio, gdy podziwiałam pomysły Nauczycielki Angielskiego na jednej z fejsbukowych grup. Jak ćwiczyć język angielski?

  • zabawa z przedmiotami codziennego użytku: mówcie sobie nawzajem, jaki kształt (klocka, foremki do pieczenia) położyć na kolorowym papierze; posypcie przedmioty mąką i zdejmijcie je z papieru, a potem podziwiajcie swoje dzieło i rozmawiajcie o nim,
  • w sposób opisany wyżej stwórzcie ilustrację (przykłady znajdziecie w kartach pracy): domek, wiosenne drzewo, kwiat, niebo,
  • mówice sobie nawzajem, co narysować: Draw a circle (a triangle / a flower / a cloud / a bee)!
  • ____________________________ – miejsce na wasze pomysły 😉

Moi mali uczniowie bardzo chętnie używają języka angielskiego podczas tych zabaw – czy sprawdzają się u was? A może macie więcej magicznych pomysłów? Podzielcie się w komentarzu lub na fejsbukowym profilu / grupie!

Potrzebne materiały


Oto zestaw sprawdzonych przez moich małych koneserów języka zabaw zbudowanych wokół angielskiej rymowanki Find the Shapes i tematu Wiosna – Spring. Nauczyciele mogą wykorzystać je jako gotowy scenariusz zajęć języka angielskiego w przedszkolu. Rodzice mogą skorzystać z nich w domu podczas zabawy z maluchami. Wszystkie propozycje opisane na stronie Angielskie Bajanie oparte są na podejściu multisensorycznym – aby nauka języka angielskiego była dla dziecka okazją do wszechstronnego rozwoju i świetnej zabawy.

Jeśli uważasz, że informacje zawarte w tym artykule są wartościowe, podziel się nimi ze światem! Możesz korzystać z udostępnionych tu materiałów graficznych oraz audio – pamiętaj tylko, by podać ich źródło (nazwę portalu Angielskie Bajanie oraz link prowadzący do strony). Z góry dziękuję Ci za docenienie mojej pracy 🙂 Jeśli interesuje Cię holistyczna i multisensoryczna nauka angielskiego dla dzieci, zapraszam Cię do polubienia fejsbukowego profilu AB oraz dołączenia do grupy Angielskie Bajanie – metodyka nauczania dzieci języków obcych.



Tworząc materiały do druku korzystam z darmowych grafik dostępnych na portalach: https://pixabay.com oraz https://www.freepik.comKorzystam także z darmowych programów do tworzenia i obróbki grafik: inkscape | gimp | canva


Leave a Reply

Angielskie Bajanie