5in1 – jedna pomoc dydaktyczna, pięć pomysłów!

Hello! Cudownie, że jesteś. Razem z 15 blogującymi anglistkami zapraszam cię do odkrywania ósmej edycji akcji High5 – przybij piątkę z blogującymi anglistkami! Trochę trudno mi uwierzyć, że to już po raz trzeci Angielskie Bajanie może uczestniczyć w tym inspirującym projekcie 🙂

Tym razem mamy nie lada gratkę, ponieważ z końcem wakacji na 16 blogach znaleźć można aż 80 pomysłów na kreatywne i różnorodne wykorzystanie… wait for it… aż 16 pomocy dydaktycznych! Jestem pewna, że tak jak ja przestudiujesz wszystkie pomysły wzdłuż i wszerz, i wystarczy ci inspiracji od września do czerwca najbliższego roku (a raczej lat!) 😉 .

Dive in and have fun!

TP rolls in teaching

Na Angielskim Bajaniu odnajdziecie 5 pomysłów na… tekturowe rolki! Jestem pewna, że spora część z was zna świetnie tę pomoc dydaktyczną – sposobów na wykorzystanie jej w nauczaniu jest mnóstwo i baaardzo trudno było mi zdecydować się na przedstawienie zaledwie pięciu propozycji! Dlatego zamieszczam również inspiracje i odnośniki do innych propozycji 😉

Wśród moich pomysłów znajdą się:  sortery,  kukiełki,  trójwymiarowa gra planszowa,  rolowany dekoder  sekretne paczuszki.

1. Sorters

Sortowanie i przyporządkowywanie świetnie rozwija zdolność logicznego myślenia, a dzięki grupowaniu – pomaga zapamiętywać chociażby słownictwo, czy konstrukcje językowe. Jeśli dodatkowo włączymy do tego operowanie rolkami, zyskujemy kolejny kanał, którym płyną do nas informacje (dzięki modalności dotykowej) – i jednocześnie zapamiętamy je lepiej i na dłużej.

Maluszki (dzieci od 2. roku życia wzwyż) mogą:

  • sortować kolory patyczków, pom-pomów, innych drobnych przedmiotów: układamy je w rolce oznaczonej właściwym kolorem,
  • uczyć się liczenia: umieszczamy właściwą liczbę patyczków, kredek, pom-pomów itp. w rolce oznaczonej właściwym kolorem,
  • uczyć się dodawać: do rolki oznaczonej odpowiednią liczbą wrzucamy właściwą liczbę przedmiotów, po czym liczymy ile wynosi ich suma.

Starsi uczniowie, które już czytają, mogą:

  • przyporządkowywać obrazki lub wyrazy do rolek z odpowiednimi literami alfabetu,
  • sortować wyrazy wg kategorii (np. farm animals – wild animals – sea animals – pets),
  • porządkować części mowy,
  • dobierać synonimy / przeciwieństwa / kolokacje do słów zapisanych na rolkach.

2. Trójwymiarowa gra planszowa Tunnels

Aby skorzystać z tej propozycji, trzeba wcześniej przygotować pole do gry – planszę, do której przyklejamy tunele z tekturowych rolek. Następnie możemy oznaczyć każdą rolkę odpowiednią etykietką, w zależności od kompetencji językowych, jakie chcemy rozwijać. Na przykład:

Maluszki:

  • ćwiczą przekładanie czyścików do fajek / przejeżdzanie zabawkowym autkiem / przechodzenie figurką przez właściwy tunel, oznaczony np. kolorami lub obrazkami (click!),
  • rzucają kostką, starają się zapamiętać kolejność kilku rzutów (np. a duck – a cow – a bird – a fly), po czym pokonują trasę labiryntu odpowiednio oznaczonymi tunelami.

Starsi uczniowie:

  • próbują przejść czyścikami / przejechać samochodzikami / trafić kulką (tylko manewrując planszą, nie dotykając kulki) do tunelu oznaczonego odpowiednim wyrazem / zdaniem (np. przy utrwalaniu nazw miesięcy zadanie polega na przejściu tuneli w odpowiedniej kolejności zgodnie z kolejnością miesięcy),
  • przechodzą przez tunele oznaczone fragmentami zdań w taki sposób, by ułożyć sensowne wypowiedzi (np. Mary – went – shopping – on Friday).
Board game

3. Sentence decoder – matching game

Tu również ćwiczymy budowanie poprawnych zdań. Przygotowanie trwa chwilę, ale samo w sobie stanowi bardzo dobre ćwiczenie utrwalające słownictwo, więc uczniowie mogą z powodzeniem sami stworzyć dekodery dla przeciwnych drużyn:

  • przecinamy rolkę w poprzek na dwa lub więcej mniejszych fragmentów,
  • przecinamy drugą rolkę wzdłuż,
  • piszemy na małych rolkach fragmenty zdań,
  • nakładamy mniejsze rolki na kompletną rolkę (trzeba ją nieco “odchudzić”, żeby pierścienie się na niej zmieściły),
  • gracze starają się właściwie dobrać formy gramatyczne lub sprawdzają, ile zdań mogą ułożyć z zestawu zapisanego na rolce.

4. Discover me! Puzzles

Tę zabawę możemy wykorzystać podczas zajęć integracyjnych lub powtórkowych. Na początek musimy przemienić rolki w małe pudełeczka (tak jak na zdjęciu obok).

Jak się bawić?

  • do rolek pakujemy fragmenty obrazków / wyrazów lub zdań,
  • gracze mają za zadanie dobrać się w pary lub grupy, by ułożyć odpowiednie ilustracje, słowa lub zdania w całość.

5. Arts and crafts!

No dobrze, przyznaję się… to chyba mój ulubiony sposób na tę pomoc dydaktyczną. Tekturowe rolki mają pod tym względem niezwykły potencjał. Zobaczcie tylko, co można z nich stworzyć – oto najprostsze opcje, z których bardzo często korzystam z moimi młodymi poliglotami:

  • kukiełki / pionki do gry – przecinamy rolkę w dwóch miejscach i umieszczamy w niej obrazek (sprawdź filmik),
  • kukiełki: doklejamy do rolki części ciała – polecam ogromnie stronę dltk-kids, na której znajdziesz mnóstwo gotowych szablonów do wydruku 🙂,
  • ziwerzęta, budowle, konstrukcje, pojazdy… – sprawdź mój Pinterest, albo poszperaj na własną rękę 😉

 

Na skróty



Tworząc materiały do druku korzystam z darmowych grafik dostępnych na portalach: https://pixabay.com oraz https://www.freepik.comKorzystam także z darmowych programów do tworzenia i obróbki grafik: inkscape | gimp | canva


13 thoughts on “5 pomysłów na tekturowe rolki”

  1. “Tunnels” “Puzzles” ukradły mi serce. Genialne pomysły, pięknie opisane i zilustrowane. Dzięki serdeczne.

    1. Tak, te dwa pomysły pozwalają na sporo zastosowań! Cieszę się, że Ci się podobało Ilona 🙂

Leave a Reply

Angielskie Bajanie