Dzień Pluszowego Misia
Poniżej znajdziesz Bajaniowy prezent na zajęcia w Dniu Pluszowego Misia: piosenkę, która “robi” zajęcia za nas, oraz scenariusz z pomysłami na to, jak ją wykorzystać (w różnych grupach wiekowych) i zrobić zajęcia bez przygotowania. Cel: nie męcz się 🙂 świetne zajęcia wcale nie (zawsze ;)) wymagają wielogodzinnych przygotowań.
1. Hello
Żłobek:
- Usiądź w kole z dziećmi.
- Zaśpiewaj prostą piosenkę powitalną, np. Bajaniowe Hello.
Przedszkole:
- Dzieci stoją w kole. Śpiewaj piosenkę powitalną, możesz wybrać jakąś z Bajaniowego banku YT.
- Poproś każde dziecko, by powiedziało swoje imię: “Hello, I’m [name]!”.
Klasy 1-3:
- Uczniowie ‘przekazują’ sobie ‘piątkę’, mówiąc “Hello, how are you?”, a następnie odpowiadając: “I’m fine, thank you!”.
2. Teddy bear introduction
Żłobek:
- Pokaż dużego pluszowego misia i powiedz: “Look, it’s a teddy bear!”.
- Przytul misia i zapytaj dzieci: “Can you say teddy bear?”
- Pozwól dzieciom dotknąć lub przytulić misia.
- Możesz powtarzać nazwy części ciała, prosząc, by dzieci je głaskały.
Przedszkole:
- Zaprezentuj misia i zapytaj: “What is this?”. Zachęć dzieci do powtarzania: “It’s a teddy bear!”.
- Poruszaj kolejnymi częściami ciała misia – zadaniem dzieci jest po nim powtarzać i mówić: I can move my (leg / head /…).
- Zapytaj: “What can Teddy do?” i pokaż proste czynności: “Teddy can jump! Teddy can clap!”.
- Pozwól dzieciom zaproponować, co misio może robić.
Klasy 1-3:
- Starszym dzieciom pokaż misia lub kartę obrazkową, oraz wyrazową.
- Napisz na tablicy: “Teddy can…” i zapytaj: “What can Teddy do?”.
- Zapisuj na tablicy czynności, które potrafi wykonać miś, jednocześnie ilustrując je z uczniami ruchem.
- Podziel dzieci na drużyny; reprezentanci otrzymują po gąbce; wymieniaj nazwy czynności (z tablicy, bądź nie); zadanie uczniów: jak najszybciej zetrzeć właściwy wyraz; pozostali uczniowie obrazują czynności ruchem czekając na swoją kolej.
- Możesz przeprowadzić tę zabawę wykorzystując Bajaniowe karty obrazkowe z podpisami (click!).
- Klasy 2-3: Poproś uczniów o narysowanie swoich misiów i zapisanie min. jednego zdania w zeszycie: “My teddy can [jump/dance/sleep].”.
3. Teddy bear’s actions
Żłobek:
- *Rozdaj dzieciom małe misie pluszowe lub kukiełki.
- Powiedz: “Let’s be teddy bears!” i pokaż dzieciom, jak skakać, obracać się lub klaskać.
- Powtarzaj polecenia: “Jump! Clap! Turn around!”, pokazując ruchy.
Przedszkole:
- Poproś dzieci, by stanęły w kole i wykonujcie ruchy razem: “Teddy bear, jump! Teddy bear, turn around!”.
- Gra: Jeśli powiesz: “Stop & freeze!”, dzieci muszą się zatrzymać i stać nieruchomo.
Klasy 1-3:
- Daj każdemu po karcie wyrazowej / poproś o zapisanie swojego ruchu na kartce.
- Uczniowie poruszają się swobodnie po sali. Na hasło Teddy bear can… (run and jump / …)! – tylko uczniowie posiadający tę kartę ruszają się dalej, wszyscy pozostali zastygają.
4. Teddy Bear’s Action Song
Żłobek:
- Zaśpiewaj piosenkę “Teddy Bear Action Song” i zachęć dzieci do prostych ruchów, takich jak wstawanie, obracanie się czy klaskanie.
- Pamiętaj, że możesz zwolnić tempo piosenki w ustawieniach.
Przedszkole:
- Śpiewaj piosenkę razem z dziećmi, pokazując gesty do każdego wersu. Powtarzaj piosenkę, by dzieci mogły ją zapamiętać.
- Rozdaj obrazki i powiedz dzieciom, że podczas słuchania piosenki będą ustawiać się zgodnie z kolejnością czynności słyszanych w piosence.
Klasy 1-3:
- Rozdaj obrazki i / lub nazwy czynności (podpisy) i powiedz uczniom, że podczas słuchania piosenki będą ustawiać się zgodnie z kolejnością czynności słyszanych w piosence.
5. Calm down
Żłobek:
- Podawaj misia z rąk do rąk. Każde dziecko może powiedzieć Hello, teddy bear!.
- Poproś każde dzieci kolejno, by schowało misia, a reszta niech go szuka.
Przedszkole:
- Dzieci podają sobie misia w kole.
- Na znak STOP, dziecko trzymające misia losuje kartę z czynnościami.
- Następnie mówi, co miś potrafi robić: Teddy can [jump/dance].
Klasy 1-3:
- Klasy 1: Dzieci wybierają kartę i opisują czynność misia.
- Klasy 2-3: Dodaj kalambury – jedno dziecko pokazuje czynność, reszta zgaduje: Teddy can…, a następnie zdejmuje z tablicy właściwą kartę / ściera wyrażenie.
*6. Teddy Says
Żłobek
- Miś wykonuje różne czynności, a dzieci go naśladują.
- *Jeśli możesz, rozdaj dzieciom pluszowe misie lub kukiełki, by nimi wykonywały nowe czynności (wspinanie się pościanie, spanie, itp).
i przedszkole:
- Gra na zasadzie “Simon Says”: Jeśli powiesz Teddy says jump!, dzieci wykonują czynność. Jeśli nie powiesz Teddy says, nie mogą nic robić.
- Dzieci komunikatywne mogą zająć po jakimś czasie Twoje miejsce i wydawać polecenia.
Klasy 1-3:
- Dodaj trudniejsze polecenia, np. “Teddy says wave your hand and turn around!”.
- Proś uczniów o wydawanie poleceń misia.
7. (Sensory) worksheets
8. *Sensory activity – Extra bonus
- Żłobek: Poszukiwanie miękkich materiałów w otoczeniu: What is as soft as a teddy bear? Let’s find it!
- Przedszkole: łaskotanie piórkami różnych części ciała misia, a następnie swoich.
- Klasy 1-3: układanie z muliny wyrazów: pisanie po plecach w kole.
9. Tidy up
- Wszyscy razem śpiewają: Tidy up, tidy up, everybody tidy up!, sprzątając salę.
10. Bye bye
- Śpiewaj piosenkę pożegnalną, np. “Goodbye, see you soon!”, i machaj dzieciom na do widzenia.
… i baw się dobrze, ucz z przyjemnością! Hugs, Ewa
You must be logged in to post a comment.