Dzień Pluszowego Misia

Poniżej znajdziesz Bajaniowy prezent na zajęcia w Dniu Pluszowego Misia: piosenkę, która “robi” zajęcia za nas, oraz scenariusz z pomysłami na to, jak ją wykorzystać (w różnych grupach wiekowych) i zrobić zajęcia bez przygotowania. Cel: nie męcz się 🙂 świetne zajęcia wcale nie (zawsze ;)) wymagają wielogodzinnych przygotowań.

1. Hello 

  • Żłobek:

  • Usiądź w kole z dziećmi.
  • Zaśpiewaj prostą piosenkę powitalną, np. Bajaniowe Hello.
Dzień pluszowego misia scenariusz piosenka ruchowa
  • Przedszkole:

    • Dzieci stoją w kole. Śpiewaj piosenkę powitalną, możesz wybrać jakąś z Bajaniowego banku YT.
    • Poproś każde dziecko, by powiedziało swoje imię: “Hello, I’m [name]!”.
  • Klasy 1-3:

    • Uczniowie ‘przekazują’ sobie ‘piątkę’, mówiąc “Hello, how are you?”, a następnie odpowiadając: “I’m fine, thank you!”.

2. Teddy bear introduction

  • Żłobek:

    • Pokaż dużego pluszowego misia i powiedz: “Look, it’s a teddy bear!”.
    • Przytul misia i zapytaj dzieci: “Can you say teddy bear?”
    • Pozwól dzieciom dotknąć lub przytulić misia.
    • Możesz powtarzać nazwy części ciała, prosząc, by dzieci je głaskały.
  • Przedszkole:

    • Zaprezentuj misia i zapytaj: “What is this?”. Zachęć dzieci do powtarzania: “It’s a teddy bear!”.
    • Poruszaj kolejnymi częściami ciała misia – zadaniem dzieci jest po nim powtarzać i mówić: I can move my (leg / head /…).
    • Zapytaj: “What can Teddy do?” i pokaż proste czynności: “Teddy can jump! Teddy can clap!”.
    • Pozwól dzieciom zaproponować, co misio może robić.
  • Klasy 1-3:

    • Starszym dzieciom pokaż misia lub kartę obrazkową, oraz wyrazową.
    • Napisz na tablicy: “Teddy can…” i zapytaj: “What can Teddy do?”.
    • Zapisuj na tablicy czynności, które potrafi wykonać miś, jednocześnie ilustrując je z uczniami ruchem.
    • Podziel dzieci na drużyny; reprezentanci otrzymują po gąbce; wymieniaj nazwy czynności (z tablicy, bądź nie); zadanie uczniów: jak najszybciej zetrzeć właściwy wyraz; pozostali uczniowie obrazują czynności ruchem czekając na swoją kolej.
    • Możesz przeprowadzić tę zabawę wykorzystując Bajaniowe karty obrazkowe z podpisami (click!).
    • Klasy 2-3: Poproś uczniów o narysowanie swoich misiów i zapisanie min. jednego zdania w zeszycie: “My teddy can [jump/dance/sleep].”.

3. Teddy bear’s actions

  • Żłobek:

    • *Rozdaj dzieciom małe misie pluszowe lub kukiełki.
    • Powiedz: “Let’s be teddy bears!” i pokaż dzieciom, jak skakać, obracać się lub klaskać.
    • Powtarzaj polecenia: “Jump! Clap! Turn around!”, pokazując ruchy.
  • Przedszkole:

    • Poproś dzieci, by stanęły w kole i wykonujcie ruchy razem: “Teddy bear, jump! Teddy bear, turn around!”.
    • Gra: Jeśli powiesz: “Stop & freeze!”, dzieci muszą się zatrzymać i stać nieruchomo.
  • Klasy 1-3:

    • Daj każdemu po karcie wyrazowej / poproś o zapisanie swojego ruchu na kartce.
    • Uczniowie poruszają się swobodnie po sali. Na hasło Teddy bear can… (run and jump / …)! – tylko uczniowie posiadający tę kartę ruszają się dalej, wszyscy pozostali zastygają.

4. Teddy Bear’s Action Song

  • Żłobek:

    • Zaśpiewaj piosenkę “Teddy Bear Action Song” i zachęć dzieci do prostych ruchów, takich jak wstawanie, obracanie się czy klaskanie.
    • Pamiętaj, że możesz zwolnić tempo piosenki w ustawieniach.
  • Przedszkole:

    • Śpiewaj piosenkę razem z dziećmi, pokazując gesty do każdego wersu. Powtarzaj piosenkę, by dzieci mogły ją zapamiętać.
    • Rozdaj obrazki i powiedz dzieciom, że podczas słuchania piosenki będą ustawiać się zgodnie z kolejnością czynności słyszanych w piosence. 
  • Klasy 1-3:

5. Calm down

  • Żłobek:

    • Podawaj misia z rąk do rąk. Każde dziecko może powiedzieć Hello, teddy bear!.
    • Poproś każde dzieci kolejno, by schowało misia, a reszta niech go szuka.
  • Przedszkole:

    • Dzieci podają sobie misia w kole.
    • Na znak STOP, dziecko trzymające misia losuje kartę z czynnościami.
    • Następnie mówi, co miś potrafi robić: Teddy can [jump/dance].
  • Klasy 1-3:

    • Klasy 1: Dzieci wybierają kartę i opisują czynność misia.
    • Klasy 2-3: Dodaj kalambury – jedno dziecko pokazuje czynność, reszta zgaduje: Teddy can…, a następnie zdejmuje z tablicy właściwą kartę / ściera wyrażenie.

*6. Teddy Says

  • Żłobek

    • Miś wykonuje różne czynności, a dzieci go naśladują.
    • *Jeśli możesz, rozdaj dzieciom pluszowe misie lub kukiełki, by nimi wykonywały nowe czynności (wspinanie się pościanie, spanie, itp).
  • i przedszkole:

    • Gra na zasadzie “Simon Says”: Jeśli powiesz Teddy says jump!, dzieci wykonują czynność. Jeśli nie powiesz Teddy says, nie mogą nic robić.
    • Dzieci komunikatywne mogą zająć po jakimś czasie Twoje miejsce i wydawać polecenia.
  • Klasy 1-3:

    • Dodaj trudniejsze polecenia, np. “Teddy says wave your hand and turn around!”.
    • Proś uczniów o wydawanie poleceń misia.

7. (Sensory) worksheets

8. *Sensory activity – Extra bonus

  • Żłobek: Poszukiwanie miękkich materiałów w otoczeniu: What is as soft as a teddy bear? Let’s find it!
  • Przedszkole: łaskotanie piórkami różnych części ciała misia, a następnie swoich.
  • Klasy 1-3: układanie z muliny wyrazów: pisanie po plecach w kole.

9. Tidy up 

  • Wszyscy razem śpiewają: Tidy up, tidy up, everybody tidy up!, sprzątając salę.

10. Bye bye

  • Śpiewaj piosenkę pożegnalną, np. “Goodbye, see you soon!”, i machaj dzieciom na do widzenia.

 

… i baw się dobrze, ucz z przyjemnością! Hugs, Ewa

Angielskie Bajanie