[extoc]
Kredki
Kolorowe kredki w pudełeczku noszę, kolorowe kredki bardzo lubią mnie!
W sieci (inspiracji)
Zaczęło się w marcu, od wiosennej sieci inspiracji (więcej: Wiosna w sieci inspiracji). Miało być regularnie, a jest… spontanicznie
Firanka natchnęła mnie, by zająć się łatwo dostępnymi przedmiotami, które możemy wykorzystać na wiele, nie do końca oczywistych, sposobów – w roli pomocy dydaktycznych. Proste, uniwersalne, ale też zaskakujące rozwiązania skupiające uwagę dzieci (na dłużej) – uwielbiam.
Poniżej znajduje się 20 pomysłów na wykorzystanie kredek podczas nauki angielskiego w przedszkolu, szkole, w domu. W tworzeniu tej bazy pomogły wspaniałe: Aneta Ratajek oraz Beata Brożek – ich cudowne pomysły wyróżniają się (nie tylko) kolorem 😉 Ogromnie dziękuję za tą tematyczną burzę mózgów i nieustające inspiracje w naszej metodycznej grupie! 🎕
Kolory i liczebniki
Zacznijmy od tych najbardziej oczywistych:
- wprowadzamy nazwy kolorów za pomocą kredek (pokazujemy, rysujemy),
- porządkujemy kredki wg koloru: układamy je w zbiorach na dywanie, wrzucamy do pudełek lub worków w określonych kolorach, umieszczamy w pobliżu przedmiotów w tych samych kolorach, itd.
- liczymy je wszystkie lub tylko te w określonych kolorach,
- tworzymy zbiory o określonej liczbie kredek,
- układamy ciągi kolorów,
- umieszczamy kredki w kulkach z plasteliny (ciastoliny) tego samego koloru (można w ten sposób też zrobić jeże w ramach tematyki jesiennej lub leśnej), https://goo.gl/images/Td3J47
- układamy tęczę z kredek,
- mierzymy długości i odległości kredkami (How many crayons are there between the chair and the table / Ania and Staś?)

Litery i figury
- układanie kształtów i liter,
- podkładamy pod kartkę przedmioty o różnej fakturze (sztruks, serwetki) i kolorujemy; następnie możemy wyciąć różne kształty i stworzyć kolaże na zadany temat (źródło: click).
Punkty dla drużyn
- punkty dla drużyn – zbieramy do pudełeczek i podliczamy na koniec zabawy.
Utrwalanie słownictwa i struktur językowych
- rozkładamy obrazki w okręgu i umieszczany kredkę w środku, po czym kręcimy nią. Dzieci mówią, co wskazała.
- prosimy dzieci, by umieszczały kredki we właściwych kolorach na odpowiednich częściach ciała, we właściwych miejscach sali (prepositions of place) lub wymienionych obrazkach (Put the pink crayons on your legs / the car / under the table!),
- tworzymy spinnery (wycinamy koła z grubszego papieru, rysujemy na nich obrazki lub wpisujemy wyrazy, środek przekłuwamy i umieszczamy w nim kredkę),
- układamy kredki wg wielkości / długości (short / long; shorter / the shortest; longer / the longest),
- gramy w bierki: kiedy uda się wyciągnąć ze stosu jedną kredkę bez poruszania innych, odkrywamy kartę obrazkową / wyrazową, nazywamy ją lub układamy zdania / pytania.
Rysowanie trochę inaczej
- rysujemy z zasłoniętymi oczami (jedna osoba dyktuje, co rysować na podstawie wylosowanego obrazka lub własnego pomysłu),
- rysujemy wspólne dzieło na zadany temat, ale każdy rysuje inny element kompozycji (można w ten sposób stworzyć plakat tematyczny powtórek i powieszenia w sali),
- siedzimy w kółeczku i każda osoba kolejno dorysowuje własny element do rysunku na zadany temat – ma na to 30 sekund.
Odkrywanie słownictwa
To zabawa stara jak świat, ale niedawno odkryłam ją na nowo i zachwyciłam się jej potencjałem na zajęciach językowych.
Materiały: białe kredki świecowe lub świeca, papier, farby.
- Na papierze rysujemy obrazki ilustrujące potrzebne nam słownictwo.
- Dzieci malują kartki na dowolne kolor, pokrywając całe arkusze.
- Odkrywamy ukryte elementy i wspólnie je omawiamy.
Twój pomysł
_______________________________________________________________
Więcej o holistycznej i multisensorycznej nauce angielskiego dla dzieci znajdziesz na fejsbuku!
Polub Angielskie Bajanie na FB ♡ Dołącz do grupy Angielskie Bajanie – metodyka nauczania dzieci języków obcych.