Firanka – niezbędna pomoc dydaktyczna!

Czy w twoich oknach wiszą firanki? Natychmiast je zdejmij! Ich znaczenie dla językowego rozwoju dzieci na zajęciach języka obcego jest zdecydowanie zbyt duże, by tak się marnowały!  To oczywiście taki drobny żarcik i być może ktoś popuka się w czoło, ale odważnie się przyznaję: nie mam w oknach firanek, część tych, które posiadam wyniosłam do pracy lub wykorzystuję podczas zabaw z moją dwu-i-pół-latką. Do korzystania z firanek na zajęciach z dziećmi popchnęło mnie zamiłowanie do nauczania multisensorycznego oraz holistycznego, a zainspirowały wspaniałe nauczycielki jednego z przedszkoli, w których uczyłam, podpatrując ich zabawy z chustą Klanza. Ponieważ nie było mnie wówczas stać na nabycie tej wspaniałej pomocy dydaktycznej, potrzeba stała się matką i wynalazła zastępstwo: firankę! A potem okazało się, że firanka ma kilka dodatkowych atutów, które można wykorzystać podczas zajęć angielskiego w przedszkolu.   Jeśli chcesz się zainspirować, zapraszam do pobrania e-booka z opisem trzydziestu zabaw i gier z wykorzystaniem chusty animacyjnej (link do pobrania na końcu artykułu) – to wspaniałe źródło wykopałam z cudownej strony Pedagog pisze.

Zabawy ruchowe

Czy istnieje lepszy pomysł na angielski dla dzieci niż zabawa ruchowa? (Pytanie to pozostawię bez odpowiedzi, bo chyba zapędziłam się właśnie w kozi róg…). Z całą pewnością zabawy ruchowe to konieczność w pracy z najmłodszymi, a więc poniżej znajduje się lista pomysłów na wykorzystanie firanki w ruchu. Poniższe zabawy ruchowe testowały dzieci w wieku od 2,5 do 9 i dopuściły je do oficjalnej bazy zabaw ruchowych dla dzieci 😉

Dzieci:

❀ podnoszą i opuszczają chustę mówiąc Up… down!

wchodzą pod chustę i wychodzą spod niej mówiąc Under! Out (of)! (wchodzić może cała grupa, kilkoro dzieci lub każde z osobna),

❀ przechodzą nad i pod firanką tak, by jej nie dotknąć i osiągnąć cel: klepnąć właściwy obrazek lub wyraz, połączyć puzzle obrazkowe, wyrazowe lub zdaniowe itd. (podobnie jak w zabawie Limbo),

przykrywają się chustą i idą „spać”,

wystawiają spod chusty kolejne części ciała: It’s too hot! Put your head (hand / foot / …) out!,

❀ ruszają chustą tak, by nakierować leżącą na niej kartę lub przedmiot do konkretnej osoby lub pojemnika (kosza, pudełka, wiaderka, miski)

❀ śpiewają piosenkę London Bridge Is Falling Down, podczas której dwoje dzieci trzyma firankę, a reszta przechodzi pod nią (jak pod mostem). Na umówiony znak trzymający opuszczają firankę na dzieci znajdujące się “pod mostem”. Aby się uwolnić, dzieci mają za zadanie nazwać obrazki, dokończyć zdanie, zadać pytanie, wykonać czynność… lub co tylko pomoże utrwalić przerabiany materiał.

❀ ___________ – miejsce na twój pomysł 🙂


Korzyści zabaw ruchowych (w tym również tych z firanką…) to:

  • realizowanie ogromonej potrzeby ruchu powszechnej u naszych najmłodszych uczniów,
  • a więc także – pomoc w skupieniu im się, gdy rozładują rozpierającą ich energię,
  • pomoc w osiąganiu lepszych wyników w nauce – coraz więcej badań wskazuje na to, że mózg potrzebuje ruchu, by dobrze funkcjonować (zapraszam na koniec artykułu, gdzie znajdziesz kilka ciekawych pozycji na ten temat).

 

Zabawy pobudzające zmysł dotyku

Czyli innymi słowy te zabawy, w których nie podglądamy, czego dotykamy. Tu można wykorzystać zasłony lub chusty z nieprzezroczystego materiału.

Dzieci:

❀ dotykają przedmiotów schowanych pod tkaniną przez materiał i próbują je rozpoznać i nazwać,

❀ wkładają ręce pod tkaninę, za pomocą próbują rozpoznać i nazwać schowane pod nią przedmioty, 

❀ ustawiają się naprzeciwko siebie (każdy ma partnera); jedno z dzieci przykłada do tkaniny jakąś część ciała (głowę, kolano, stopę, rękę, łokieć), a partner próbuje odgadnąć, co to jest za pomocą dotyku,

❀ zamykają oczy, podczas gdy ty umieszczasz pod chustą jakiś przedmiot; następnie za pomocą dotyku starają się rozpoznać przedmiot, który został dołożony do zbioru,

❀ ___________ – miejsce na twój pomysł 🙂


Zabawy sensoryczne stymulujące dotyk są szczególnie korzystne zarówno z perspektywy nauki języka jak i ogólnego rozwoju maluchów, ponieważ:

  • pozwalają rozbudzić wyobraźnię dzieci,
  • stymulują uczniów sensorycznie (co obecnie stanowi wartość samą w sobie z uwagi na fakt, że coraz więcej dzieci nie doświadcza wystarczająco dużej ilości bodźców sensorycznych wspierających ich zrównoważony rozwój),
  • są ciekawym przeżyciem, dzięki czemu sytuacje z nimi związane lepiej zapadają im w pamięć, a razem z nimi – język angielski (lub inny język obcy),
  • rozbudzają ciekawość i apetyt na więcej nauki.
Angielski zabawy jedzenie

Zabawy z dużą grupą, rozwijające wyobraźnię

W tych zabawach chodzi o obserwację, rozpoznawanie nie do końca dobrze widocznych obrazków i przedmiotów. Wystarczy, że dzieci będą obserwować uważnie to, co pokażesz, dlatego poniższe pomysły świetnie sprawdzą się podczas zajęć z bardziej licznymi grupami.

Dzieci:

❀ rozpoznają i nazywają obrazki lub przedmioty znajdujące się pod firanką,

❀ uderzają packami lub klepią rękami we właściwe obrazki lub przedmioty pod firanką,

❀ rzucają woreczkami gimnastycznymi we właściwe obrazki lub przedmioty znajdujące się pod chustą, lub za wiszącą na ścianie zasłoną,

❀ próbują rozpoznać wyrazy lub czytać zdania ukryte za zasłoną lub pod nią,

❀ oglądają lub współtworzą teatrzyk cieni (za pomocą własnego ciała lub wyciętych z papieru sylwet przyklejonych do słomek).

❀ ___________ – miejsce na twój pomysł 🙂

 



Więcej o tym, jak bawić się z dziećmi w teatrzyk cieni oraz gdzie szukać materiałów do wycinania sylwet znajdziesz w artykułach:


Jaką wartość dydaktyczną kryje firanka w tych zabawach? Otóż, pozwala dzieciom:

  • rozbudzić wyobraźnię dzieci,
  • rozwijać inteligencję wizualno-przestrzenną,
  • rozwijać i ćwiczyć pamięć oraz zdolność dedukcji,
  • i znów – dzięki swej nie tak bardzo zwyczajnej formie – zapamiętać doświadczenie nauki języka jako pozytywne – a jak wiadomo uczeń zadowolony to uczeń, który lepiej i szybciej się uczy.

Sam(a) widzisz, że wykorzystanie firanki w nauczaniu języka angielskiego to konieczność. A jak ty wykorzystujesz swoje firanki??? 😉

Wykorzystaj darmowe materiały do multisensorycznej nauki angielskiego

Wszystkie propozycje opisane na stronie Angielskie Bajanie oparte są na podejściu multisensorycznym – aby nauka języka angielskiego była dla dziecka okazją do wszechstronnego rozwoju i świetnej zabawy. Nauczyciele mogą wykorzystać je podczas zajęć języka angielskiego w przedszkolu. Rodzice mogą skorzystać z nich w domu podczas zabawy z maluchami. Jeśli uważasz, że informacje zawarte w tym artykule są wartościowe, podziel się nimi ze światem! Możesz korzystać z udostępnionych tu materiałów video oraz audio – pamiętaj tylko, by podać ich źródło (nazwę portalu Angielskie Bajanie oraz link prowadzący do strony). Z góry dziękuję Ci za docenienie mojej pracy!

 

Więcej o holistycznej i multisensorycznej nauce angielskiego dla dzieci znajdziesz na fejsbuku!

 Polub Angielskieg Bajanie na FB
 Dołącz do grupy Angielskie Bajanie – metodyka nauczania dzieci języków obcych.

 


Do zobaczenia!

Pobierz e-book
30 zabaw i gier z wykorzystaniem chusty animacyjnej

źródło: pedagogpisze.pl


One thought on “Dydaktyczna wartość firanki. Zabawy ruchowe, manipulacyjne i sensoryczne”

Leave a Reply

Angielskie Bajanie