Cudownie, że jesteś! Z okazji wakacyjnej edycji akcji High 5! Przybij piątkę z blogującymi anglistkami, zapraszam cię do inspirującej podróży po znakomitych blogach językowych Dziś poznasz nasze Pomysły z Krainy Prokrastynacji. Brzmi intrygująco? Świetnie! Umość się wygodnie i rozejrzyj po naszych pomysłach odkładanych zawsze ‘na później’, które w końcu ujrzały światło dzienne. A jeśli chcesz zdobyć kod rabatowy na Bajaniowe szkolenie, czytaj uważnie!
Bajaniowe Pomysły z Krainy Prokrastynacji to ‘od zawsze’ odkładane przeze mnie multisensoryczne patenty na rozwijanie dwóch bardzo istotnych sprawności językowych: czytania i pisania. Dlatego poniżej znajdziesz pomysły na:
- rozwijanie umiejętności czytania globalnego – rozpoznawania całych wyrazów,
- poznawanie i utrwalanie znajomości liter,
- czytanie i układanie krótszych i dłuższych zdań,
- pisanie literek, wyrazów, zdań,
- multisensoryczne aktywności, dzięki którym (nie tylko) Młodzi Poligloci zapomną o tym, że właśnie się uczą!
Wszystkie opisane poniżej pomysły sprawdzą się w nauce z dziećmi w każdym wieku (maluszki nie muszą czytać lub pisać literek, ale mogą chociażby rozwijać zdolności grafomotoryczne). Jednak aktywności te są szczególnie korzystne dla dzieci przejawiających oznaki zaburzeń Integracji Sensorycznej i uczniów mających trudności w uczeniu się (cierpiących na dysleksję, dysgrafię lub dysortografię).
1. Bąbelkowe czytanie
Zacznijmy od sprawności czytania. Moja propozycja multisens to zabawa z folią bąbelkową – możesz ją wykorzystać na różnych etapach rozwoju sprawności czytania.
Rozwijanie sprawności czytania globalnego
Rozłóż folię bąbelkową na podłodze, a pod nią schowaj karty wyrazowe, które Młodzi Poligloci już znają. W zależności od wieku i stopnia zaawansowania, dzieci:
- nazywają karty obrazkowe i wskakują na właściwą kartę wyrazową, lub ‘pstrykają’ bąbelki na tejże karcie palcami u rąk,
- robią to samo, co powyżej, ale bez pomocy kart obrazkowych.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej o metodzie czytania globalnego, odwiedź blog Teach your Baby, możesz też dowiedzieć się więcej z artykułu profesora Grzegorza Śpiewaka tutaj.
Wprowadzanie i utrwalanie znajomości liter
Ta aktywność jest wspaniałą alternatywą dla pamięciowej nauki liter angielskiego alfabetu, dlatego ogromnie polecam ją rodzicom i nauczycielom starszych Poliglotów, którzy uczą się kojarzenia brzmienia liter w języku angielskim z formą ich zapisu.
Jak się bawić i uczyć:
- rozłóż litery alfabetu pod folią bąbelkową,
- pokaż dzieciom kartę wyrazową lub wypowiedz literę,
- dzieci ‘pstrykają’ folią na odpowiednich literkach.
*Aktywność tę możesz wykorzystać nawet z całkowicie ‘dużymi’ uczniami, by w ciekawy sposób sprawdzić znajomość pisowni (spelling).
2. Literkowe druciki
Wspaniałym sposobem na naukę liter alfabetu, jest pozwolenie dziecku na stworzenie własnych liter trójwymiarowych. A jeszcze lepiej, jeśli po ich wykonaniu Młody Poliglota może… robić stemple albo dmuchać przez nie bańki!
Przydadzą się:
- druciki kreatywne,
- farby,
- i/lub płyn do robienia baniek.
Jak się uczyć i bawić?
- Pozwól dzieciom wybrać druciki w kolorach, które lubią (koniecznie zapytaj, dlaczego lubią akurat te kolory).
- Wybierz sam(a) lub z Młodymi Poliglotami literkę, którą będzieci tworzyć (oczywiście może być ich więcej niż jedna).
- Uformujcie kształt litery z drucika.
- Maczajcie literki w farbie i odbijajcie na papierze, lub w płynie do robienia baniek i dmuchajcie (w tym przypadku trzeba pamiętać, że kształty liter muszą być ‘zamknięte’!).
- Przy każdym stemplu i bańce powtarzajcie swoje literki!
A na deser polecam autorską, Bajaniową piosenkę Pop the Bubbles, do której dostęp otrzymują uczestnicy szkolenia Maluch na Językach Multisensorycznie – posłuchaj: click!
3. Pachnące pisanie-malowanie
Na początku przygody z pisaniem dzieci często czują się znużone ćwiczeniami grafomotorycznymi i przepisywaniem liter. Możesz urozmaicić im tę przygodę, pozwalając im powąchać literki, wyrazy, a nawet całe zdania. Wystarczy, że zamiast długopisów i ołówków wykorzystasz farby… i dodasz do nich kroplę lub dwie zapachu (olejku zapachowego lub aromatu do ciast, a nawet mydło w płynie – wówczas otrzymamy pieniące się i pachnące farby!). I już, magia w czystej postaci, motywacja do nauki nieporównanie wyższa! Każdy Młody Poliglota wybiera literkę lub wyraz i decyduje, jaki kolor i zapach będą miały!
4. Pachnąca ciastolina i slime
Bardzo ważnym zmysłem, który niestety bywa niewystarczająco stymulowany u dzieci z uwagi na nasz obecny – często ‘kanapowo-ekranowy’ – styl życia, jest – dotyk. A cóż lepszego niż ciastolina i slime? Nie dość, że pobudzają ten zmysł właśnie, to jeszcze praca z takimi substancjami do ‘międlenia’ wycisza i releksuje!
Przydadzą się:
- mąka ziemniaczana,
- kisiele w różnych smakach,
- woda,
- miska lub miski.
Przygotowanie
- Ciastolina: zmieszaj mąkę ziemniaczaną z kisielem w proszku, a następnie powoli dolewaj wody i mieszaj – aż do momentu uzyskania konsystencji ciastoliny.
- Slime: do uzyskanej masy dodaj więcej wody, by powstał ekologiczny, jadalny, pachnący slime, który raczej nie uczula i jest bezpieczny w każdym wieku.
Jak się uczyć i bawić?
- wykorzystaj ciastolinę do wylepiania szablonów liter i wyrazów na zalaminowanych kartach,
- wykorzystaj slime do pisania liter palcem po masie: jedna osoba pisze, pozostałe wypowiadają właściwą literę; ponieważ slime dość szybko wraca na swoje miejsce, należy śpieszyć się, by przeczytać literę!
- starsze dzieci mogą starać się pisać i ‘czytać’ tym sposobem całe wyrazy.
Jeśli chcesz poznać więcej przepisów na ciastoliny i ‘slime’y’ – również jadalne, a nawet pyszne – koniecznie zajrzyj na Bajaniowy webinar.
5. Gorrrąco!
Zdarza się też, że uczymy się latem, gdy pogoda jest upalna, i jedyne, czego chcą Młodzi Poligloci, to – ochłody! Dlatego w takim przypadku serdecznie polecam Wam – pisanie lodem! Na Bajaniowych zajęciach do tej pory korzystaliśmy jedynie z tradycyjnych, bezbarwnych kostek lodu, którymi dzieci pisały na kolorowym papierze lub tekturze. Ale jak tylko będzie okazja, przetestujemy też popularne malowanie kolorowymi kostkami lodu. Przykład możecie obejrzeć na kanale YT Easy Peasy and Fun!
Przydadzą się:
- foremki do lodu,
- woda,
- opcjonalnie – farby do stworzenia kolorowych kostek lodu,
- kolorowe kartki papieru lub tektura.
Biegnij dalej 🙂
O moich odkładanych na później pomysłach to już wszystko, ale bardzo ciekawa jestem, o czym piszą pozostałe blogerki! Przyłącz się do lektury i już teraz zobacz, dokąd nas wyślą:
KOD RABATOWY
Jeśli masz ochotę na więcej – wpadnij na webinarium Maluch na Językach Multisensorycznie – click! A jeśli chcesz zakupić bilet z rabatem 20% od ceny regularnej, koniecznie poszukaj kodu rabatowego:
- znajdź jedyne w całym artykule słowo zapisane w kolorze żółtym,
- przejdź do strony rejestracji: click!
- wybierz opcję Regular,
- uzupełnij dane i podaj kod.
Do zobaczenia!
One thought on “5 pomysłów na czytanie i pisanie multisensorycznie”
Comments are closed.